Welkom op onze reisblog, waar je alles kan lezen over onze reis van zomer 2009 tot zomer 2010 door Eurazië. Bij het naar beneden scollen ontdek je de berichten en foto's, per land geordend. Verder zijn we erg trots op onze gedetailleerde materiaallijst en pech-onderwegrubriek. Deze zijn bedoeld als inspiratiebron voor eenieder die een lange tocht per fiets plant, of eenieder met interesse. Je ziet onze route op onderstaande kaart (google maps) en kan klikken op de routelijntjes voor meer informatie over een bepaald stukje (goed mikken). Heb je nog vragen of wil je graag meer informatie over een bepaald deel van onze route, dan mag je altijd mailen naar Bert of Melanie.

Veel leesplezier!

Melanie en Bert

Route

Route weergeven op een grotere kaart

vrijdag 10 september 2010

Oost West, thuis best?

U had het niet meer verwacht, maar hier is het dan toch: het we-zijn-thuis-en-bijna-weer-volledig-ingeburgerd-bericht. Het is er dan ook het gepaste moment voor, we zijn net terug van een tochtje naar de supermarkt om voorraad in te slaan, en een mens met een voorraad, die is zowel officieus als officieel weer thuis. Ook onze dozen met zorgvuldig weggestoken gerief zijn nu (bijna allemaal) uitgepakt, al is dat bed dat overdag mag blijven staan, nog een beetje nieuw.
Want ook al waren we dan al drie weken terug in het land, tot op heden hadden we nog niet echt een vaste stek. Na onze blijde intrede in Zammelen, en daarna in Leuven, hebben we ons resterende verlof besteed aan het bezoeken van lang niet meer geziene vrienden en familie. En gezien we ons nog steeds per fiets en per trein verplaatsen, voelde het soms alsof we nog op reis waren, zij het in andere kledij en met iets minder bagage. Steeds konden we rekenen op een hartelijk onthaal, meestal met avondeten, bed en ontbijt inbegrepen. Zou België dan toch het meest gastvrije land zijn dat we op deze reis tegenkwamen?

Voor de rest ging de aanpassing aan de gewone wereld verbazingwekkend snel. De luxe thuis - zoals een dagelijkse douche, een kleerkast (of dozen) vol kleding, het gemak waarmee men een treinticketje koopt, supermarkten vol herkenbare producten (maar ook Aziatische winkeltjes waar we nu meer herkennen dan vroeger), een snijplank en 4(!) vuren in de keuken - went snel, al missen we soms het buitenzijn wel (toch als het niet regent). Ook valt op hoeveel er thuis op een dag kan gebeuren: treinen nemen, winkelen, verschillende mensen bezoeken, iets gaan drinken, ... . Dingen waar we vroeger een, of zelfs verschillende dagen voor uittrokken (zoals het nemen van een trein) lijken hier allemaal tegelijk plaats te vinden. Gezellig, dat wel, maar van gaan slapen als de zon onder gaat, en de kruisjessteek doen, is hier echt geen sprake.

Maar goed, hierbij gaan we jullie laten,
want jullie hebben vast ook allerlei andere dingen te doen...

Melanie en Bert

1. Hey Melanie & Bert,

Hartelijk dank voor de boeiende en gepassioneerde informatie en toelichting vorige zaterdagavond in Leuven over "de lange reis" die jullie hebben gemaakt.
    Het geeft ons nog meer goesting om volgend jaar met de fiets op vakantie te vertrekken.

Reislustige groeten,
    Ania en Kris
    uit Kessel-Lo

2. These articles are fantastic, The information you show us is interesting for everybody and is really good written, very informative. It’s just nice! continue posting. Thanks!

Marx of beachfront properties in the philippines

3. Read a lot of blogs specially interesting ones like your blog, Good post! I accidentally found your site on the internet, I am going to be coming back here yet again.Love Information Is Beautiful. Keep posting.

Lanie

4. These articles are fantastic, The information you show us is interesting for everybody and is really good written, very informative. It’s just nice! continue posting. Thanks!

- nina

5. That sounds good!

I often buy Guild Wars 2 Gold at the following webpage: http://www.vipgw2gold.com/